Nowotwór i psychoterapia

Spojrzenie na Raka oczami psychoterapeuty.

Pacjenci z choroba nowotworowa pojawiają się, co jakiś czas na mojej drodze zawodowej, jako psychoterapeuty, właściwie od początku. Przychodzą do gabinetu Ci którzy chcą żyć. Moja wizja nowotworu różni się od medycznego spojrzenia.

Medycyna widzi raka, jako czysto biologiczny aspekt, chorobę, którą należy zwalczyć, wyciąć, wypalić, wyrzucić i modlić się się, aby nie powróciła, jeśli powróci  zrobić dokładnie tak samo.

Myślę, że jest też dużo lęku w lekarzach, aby nie naruszać czysto technicznego widzenia ciała ponieważ o emocjach, psychice, wpływie emocji na choroby somatyczne lekarze nie mają wiedzy, trzymają się biologicznego widzenia ciała. Nie uczy się lekarzy na studiach akademickich o wpływie psychiki na ciało,psychologii jest bardzo niewiele.

Wszelkie teorie typu środowisko zanieczyszczone, powietrze brudne, jedzenie niezdrowe, palenie zabija niestety rzeczywistość pokazuje, że nie mają przełożenia na zachorowalność. Znam osoby, które regularnie dbały o badania profilaktyczne, odżywiały się ekologicznie, miały odpowiednią ilość snu i wypoczynku, nie piły nie paliły a nowotwór zapukał do drzwi.

Czasami zdarza się mądry lekarz, który sugeruje psychoterapie z mojej praktyki wynika, że takie przypadki są jednak dość rzadkie.

choroba nowotworowa,pomoc psychologa

W Polsce intensywnie rozwija się psychoonkologia, jeden ze znanych aktorów, który sam przeszedł chorobę nowotworowa Jerzy Stuhr często w wywiadach podkreślał jak wielkie znaczenia miało dla niego wsparcie psychologiczne i jak ważną role odgrywa psychoonkologia w leczeniu raka.

W większości znanych klinik onkologicznych jest zatrudniony psychoonkolog, który pracuje z pacjentami na oddziałach lub w poradni. Psychoonkologia wspiera pacjentów w procesie leczenia, pomaga przechodzić trudne etapy związane z lękiem, wspiera rodzinę pacjenta w towarzyszenie choremu a czasami pomaga pogodzić się z odejściem, smiercią.

Psycholog jest niezwykle ważny i wspierający tak pacjenta jak i cala rodzinę, męża, żonę, dzieci, rodziców, rodzeństwo i pozostałych w doświadczeniu choroby onkologicznej.

Niemniej jednak Rak moim zdaniem jest choroba bardzo złożona psychologicznie, emocjonalnie i można poszukiwać przyczyn tej choroby zupełnie poza biologią i medycyna.

psychonokologia,pomoc psychologiczna w chorobie nowotworowej

Czy nie ciekawym jest fakt, że jedynym narządem, któremu Rak nie zagraża jest serce?!

Wielu z moich pacjentów zapadało na Nowotwór w momencie, w którym dobrnęli już do granicy wytrzymałości…to tak jak szklanka, do której nalaliśmy już tyle wody, że za chwile się przeleje…tym przelaniem u wielu osób jest Rak.

Część kobiet, które trwały w bardzo ciężkich związkach, gdzie była przemoc emocjonalna, fizyczna, uzależnienia nie korzystały z pomocy, nie mówiły o uczuciach nie dawały upustu złości, bezradności ostatecznie zapadały na Nowotwór. Dopiero choroba przynosiła przełom w ich życiu.  Człowiek nie jest maszyną, robotem, który zniesie nieskończoną ilość cierpienia kiedyś kres następuje i bywa, że jest on w formie Raka.

Nowotwór może być w służbie, wyciąga z ciężkiej sytuacji, w której ktoś tkwi z nim niema dyskusji jest silniejszy, daje  ostateczne ultimatum Często pod pręgierzem choroby człowiek dokonuje wyboru i te kobiety czasami dokonują wyboru. Oczywiście cena, jaką musza zapłacić jest duża. Ale wygląda na to, że ratowanie życia czasami musi być okupione czymś bardzo ciężkim równie ciężkim jak los, który się do tej pory wiodło, bo tylko wtedy staje przed oczami utrata życia i człowiek może dokonać przeobrażenia własnego wnętrza i w ten sposób nie tylko wyleczyć raka, ale i przyczynę.

Często rak jest symbolem kryzysu wewnątrzpsychicznego, pomaga w rozwiązaniu tego kryzysu.

Kryzys może dotyczyć bardzo różnych aspektów życia tak prywatnego, relacji z kimś bliskim jak i sytuacji na, zewnątrz np. pracy.

W rozumieniu psychoterapii systemowej rak może symbolizować osobę wykluczona z rodziny pochodzenia, kogoś, kogo rodzina sie wyparła z jakiegoś powodu np. dawniej osoby chore psychicznie były umieszczane w zakładach, degradowane, ktoś popełnił przestępstwo, zamordował kogoś, kobieta była prostytutką, ktoś był nieślubnym dzieckiem.  Badania potwierdzają, że traumę dziedziczymy a zatem wielki ciężar smutku, rozpaczy, złości może być widziany w kolejnych pokoleniach poprzez np. chorobę nowotworowa. Rak, jako symbol kogoś niechcianego i wykluczanego przez rodzinę.

Rak jest symbolem źle pojmowanej miłości. Rak czuje respekt tylko przed prawdziwa miłością. Symbolem prawdziwej miłości jest serce. Serce to jedyny organ, któremu Rak nie zagraża.

Wszystkie aspekty, które wymieniłam mogą zaczerpnąć rozwiązanie w miłości a zatem również w przyjęciu i zgodzie na to, co jest inne niż byśmy chcieli.

Zgoda na własne ograniczenia…Każda szklanka ma określona pojemność na wodę…każdy człowiek ma określona pojemność na trudne uczucia….na złość, gorycz, smutek

Zgoda na drugiego człowieka i jego ograniczenia….jeśli widzisz, że maż czy żona nie jest tym, z kim chcesz wieść życie, nie wal głowa w mur bez końca….odpuść na czas.

Jeśli widzisz, że Twój mąż czy żona jest uzależniony, wypróbowałaś/eś co można pozwól na jego własne ograniczenia odsuń się na bezpieczna odległość, aby zachować zdrowie.

nowotwór,psychonnokologia

Tylko zgoda, akceptacja może poszerzyć miejsce i możliwości, aby mogło pojawić się coś innego.

Inna, jakość w naszej Duszy czasami też w Duszy drugiego człowieka.

Aby umówić się na konsultacje   www.psychoterapia-pietrzyk.pl

Przeczytaj  https://psychoterapia-pietrzyk.pl/blog/2017/05/30/czy-rozmawiac-o-umieraniu-z-osoba-ktora-odchodzi-w-ciezkiej-chorobie/