Jakie są jego objawy? Przyczyny? Co można robić, aby z wypaleniem zawodowym walczyć?

Wiele osób pracuje bardzo ciężko, bardzo intensywnie, nadmiernie… za ciężko. Takie są czasy bardzo wymagające i obciążające coraz bardziej. Gdy funkcjonujemy w tak trudnych warunkach należy uważać na wypalenie zawodowe. Jest to dolegliwość, która pojawią się w sposób niezauważalny niemal podstępny i nagle zaskakuje nas nie możność podjęcia jakiejkolwiek działalności wymagającej wysiłku i skupienia, sprostania wymaganiom, koncentracji.

Zespół wypalenia zawodowego jest reakcją na przewlekłą frustracje związaną z pracą i wynikający z tego stres. W konsekwencji może prowadzić do rozwinięcia się zaburzeń psychicznych. Wypalenie zawodowe polega na stopniowej zmianie stosunku do pracy. Aby przeciwdziałać wypaleniu należy najpierw zidentyfikować przyczynę, a następnie podjąć odpowiednie działania.

Najgorszym rozwiązaniem jest nie robić nic. Wtedy objawy nasilają się, pogłębiają może pojawiać się szereg różnych zaburzeń emocjonalnych, psychicznych.

wypalenie zawodowe

Jakie są charakterystyczne objawy:

– zmienia się stosunek do pracy

Praca która była satysfakcjonująca, inspirująca zaczyna powodować napięcie, a potem zniechęcenie, a nawet wstręt.

-zniechęcenie

-osłabienie

-objawy somatyczne

-problemy ze snem

Myśli na temat pracy nasilają te dolegliwości. Osoby z wypaleniem często kiedy wstają rano są zmęczone, nie maja motywacji do rozpoczęcia dnia w pracy, pojawia się napięcie, np.: ucisk w żołądku. Objawy te nie ustępują nawet przy kilku dniowym wypoczynku.

Jakie są przyczyny wypalenia zawodowego:

-zarządzanie przez strach przez pracodawce (szef jest Panem nie cierpiącym sprzeciwu, mogą zdarzać się też szykany)

-nadmierna ilość obowiązków, a tym samym wydłużony czas pracy (często u lekarzy, handlowców, finansistów, ludzi z mediów, nauczycieli, pielęgniarek)

-nieprawidłowy balans praca-odpoczynek

Ludzie czasami kilka lat nie wyjeżdżają na urlop lub odpoczynek jest bardzo krótki, nie proporcjonalny do wkładanego wysiłku w prace. Wcześniej czy później organizm upomina się o swoje jeśli ta proporcja jest zaburzona.

-brak asertywności

Wielu ludzi ma kłopot z asertywnością, ze stawianiem granic. Z tego powodu są wykorzystywani przez pracodawców, współpracowników. Asertywność nie jest wrodzoną cechą tego można się nauczyć.

-niewłaściwa praca

Jakie są konsekwencje wypalenia zawodowego:

Spadek motywacji do pracy, spadek wydajności w pracy, okresowe zwolnienia lekarskie z powodu niezdolności do pracy, zespół lęku uogólnionego, uzależnienia, bezsenność, depresja, myśli samobójcze.

wypalenie zawodowe

Jak walczyć z wypaleniem zawodowym.

Jeśli przyczyna leży po stronie pracodawcy należy myśleć o zmianie pracy, jeśli po stronie pracownika czasami należy przywrócić odpowiedni balans miedzy wypoczynkiem, a pracą. Nauczyć się asertywności i tutaj z pomocą przychodzą konsultacje z psychologiem, warsztaty, książki.

Bardzo ważne jest aby znać objawy ostrzegawcze, które informują nas że jesteśmy na równi pochyłej w kwestii zasobów energetycznych.

„Każdy człowiek bez względu na rodzaj edukacji ma swój wewnętrzny mechanizm, który sprawdza równowagę.”

Wypalenie zawodowe wiąże się z wyczerpaniem emocjonalnym, które w tym sensie oznacza poczucie bezradności, braku nadziei, poczucie osaczenia i zablokowania pojawia się negatywna postawa wobec siebie, pracy i swojego życia. Równowaga wewnętrzna zostaje w dużym stopniu zaburzona.

Jednym z początkowych objawów są zaburzenia oddychania tak zwany ciężki oddech, wzdychanie są to zaburzenia oddechu, które pojawiają się gdy jesteśmy w sytuacji stresu. Następnie mogą pojawiać się różnego rodzaju bóle kostno-stawowe (np.: bóle kręgosłupa) wynikające z przewlekłego napięcia mięśniowego, które kumuluje się w organizmie na skutek długotrwałej presji i stresu. Kolejny objaw to nie możność wypoczynku jest to cały czas silny sygnał adrenalinowy, który nie pozwala organizmowi przełączyć się w stan wypoczynku. Budzimy się rano z niepokojem o własne życie. W ciągu dnia duża drażliwość, agresja z błahych powodów jest to oznaka, że zasoby życiowe, energetyczne zostały wyczerpane, nie ma już żadnych zasobów by przyjąć coś co odbiega od rutyny każda trudność budzi negatywną obronną reakcje. Istotnym objawem jest niezdolność do wypoczynku w czasie urlopu, jest to poważny sygnał, który wskazuje, że jak najszybciej powinnaś/eś udać się do specjalisty.

Mamy dzisiaj bardzo dużo rzetelnej potwierdzonej naukowo wiedzy na temat wypalenia zawodowego, psychologia jasno zdefiniowała to zagadnienie, opisała i ma na to odpowiednie zalecenia jak zapobiegać i leczyć konsekwencje jeśli już wypalenie zawodowe się pojawi. Jest wielu doskonałych, doświadczonych specjalistów z zakresu psychologii, psychoterapii, którzy mogą pomóc poradzić sobie ze stanem wypalenia zawodowego.

Najgorszym rozwiązaniem jest nie robić nic. Wtedy objawy nasilają się, pogłębiają może pojawiać się szereg różnych zaburzeń emocjonalnych i dolegliwości somatycznych.

Aby umówić się na konsultacje: www.psychoterapia-pietrzyk.pl